Tuesday 26 April 2011

JANGAN JADI IBU BAPA DERHAKA


hai, u all.nak share nie..ari jumaat tgk Al Hidayah TV3 pukul 1pm..org lelaki g semyg jumaat..so kite kene la dgr tazkirah wat ingtn diri sndri.Ustaz tu bg tajuk jgnlah jd ibu bapa yang derhaka.huhu.da ade anak nie,so nak wat terbaek buat si kecik.amanah dr Allah.nak share2 nie..6 PERKARA supaya tidak menjadi ibu bapa derhaka:

PERTAMA, memberi nama anak yang baik. Sesungguhnya anak berhak untuk diberi nama yang baik dan bagus didengar. Nama itulah yang akan mewakili dirinya untuk kehidupannya kelak. Oleh itu, janganlah tersalah memberi nama. Janganlah diberi nama yang ada unsur menyamai dengan agama lain atau ahli maksiat dan orang yang terkenal kejahatannya. Berilah nama yang dianjurkan seperti nama yang menunjukkan perhambaan kepada Allah, nama Nabi dan orang yang salih.nama anak kita Muhammad Azfar Hadiff b Mohamad Azhar.panjangkan...huhu..suke dr die dlm peyot memg panggi azfar sbb dkt name en somi dan makne nye pon best..kemenangan.Hadiff en somi short list y bermakna matlamat...mule2 nak letk Darwish yg bermaksud warak....huhu..tesame ngn anak jiran mak mertua pulak..hehehe.berharp Azfar jd bdk sgt mentaati Allah dan insan berguna bila da besar.amin.

 KEDUA,memberi kasih sayang yang secukup nya.7tahun pertama adelah masa berkasih sayang.7 tahun mendtg didikan rohani dan jasmani.pukul jika perlu dan berbatas.7 tahun lagi bersahabat lah dgn nya supaya tidak tersasar dgn nafsunya.~masyaallah moga mama dpt didik azfar mengikut agama Allah..nampk seng,bila da keluar azfar..memg rase laen.kene ingt blk mcm ne mak abah didik,ape yg baek perlu ditrskan ataw ditiru...

KETIGA, memberikan anak itu mkn,pakai,perlindungn.dr sumber yg halal.agr die rasa aman dan tenteram daripada hal yang menakutkan dan perkara yang boleh merosakkan akidahnya. Jangan suka menakutkan dengan mengatakan kepadanya ada hantu kerana ia boleh merosakkan mental dan agamanya.~cuba jgn takut2 kan die nanti..ingtkn hari akhirat dan azab api neraka adelah wajib...

KEEMPAT, memberi pendidikan agama yang cukup.insyallah akan berusaha memberi ilmu dunia dan akhirat.mam cuba ye azfar.

KELIMA,masa.luangkn masa bersama.melakukn byk perkara bersama.spya ank dkt ngn kita nanti tdkla die  mncari org laen utk mengisi masa lapang nya.ni azfar masih BF..salah satu cara utk bersama...mama doa rezki azfar samp 2 thun.target mama 6bln nie dulu..alhamdulillah lg 2mggu> je lg..rezki azfar murh leh la bergayut samp 2thun ek.mama suke tgk azfar minum kekenygn..terima kasih Allah atas rezki yg Kau kurniakn...ibu2 di luar sane..sila la BF anak2..anugerah x ternilai Allah bg pada ibu2.


KEENAM,menikahkan anak apabila samp waktu nya,spya  menjaga kehormatan dan kesucian anak itu  sekiranya rasa perlu dan mampu untuknya.tuptup...da besar da azfar hadiff...mga memilih teman hidup yg mengikut agama Allah..

Demikianlah antara hak-hak anak. Wallahua’lam.model utama adalah ibu bapa sndri..

p/s:B..kita berusaha ye jage dan didik azfar hadiff sebaek nya...

jom layan picx bdk kechik da bgun nak nenen..buai ditaja oleh atok dan nenek...nasib azfar leh tdo dimane2.layannnnnzzzzz....nite u all..

 maen2 dalam tu dulu..bg rileks..

da bgun pandai jengah da...bahaya kepala kuar dulu...

2 comments:

  1. wahh.. vr good info! tks for sharing pn ila.. biler pindah jb nie? huhu

    ReplyDelete
  2. ahak~share2 aje...mama mikael pon try same k..
    insyallah ujg mggu nie..mcm2 rase ade.fuh..hrp sume ok nanti..

    ReplyDelete