Tuesday 26 July 2011

Peraduan Dunia Susu Ibu 2011

  
kategori: 9 travel menggunakan perkhidmatan awam

Muhammad Azfar Hadiff B.Mohamad Azhar
14Nov2010

 

Tertarik dengan peraduan ini,bukan untuk menang tapi lebih nak berkongsi apa yang di rase dan kalau-kalau ada yang merasa sama atau lebih dari ini.Allah tetapkan cara hidup sesorang berbeza-beza,ade hikmah yang kita tak nampak,di kemudian hari. Apabila muhasabah diri barulah sedar akan hikmah nya.Sejak bernikah,saya dan suami memang berjauhan.Saya menetap di Klang duduk bersama mak dan abah lagi,suami tersayang di Johor Bahru bekerja disana. Memang ahad sahaja berjumpa,saya yang ketika itu mengajar di MSU masih bekerja sabtu separuh hari dan suami bekerja jurutera sabtu hingga pukul 6.Bus la menjadi penghubung utama kami,maklumlah pergi dan balik seorang, sebulan sekali sahaja memandu kereta sendiri.

Jika saya turun Skudai bus menjadi pilihan adalah Causeway pada jam 3.Bus ini membuat promosi kupon,jika kupon penuh lapan cop,akan mendapat percuma untuk sekali perjalanan. Kadang-kadang bus lain juga saya cuba,apa yang ada dan kena masa yang sesuai. Sampai lebih kurang 5jam kemudian. Lama betul perjalanan,selalu bertolak dari Shah Alam sebab selepas kerja.Perjalanan mengambil masa yang lama,disebabkan bus berhenti sekurang-kurangnya 2 tempat rehat.Sampai di Skudai selalu suami telah habis kerja.Jika dia pula balik ke klang,jam 7 atau 8malam la masa wajib untuk bertolak.Kadang-kadang terlepas masa,terpaksalah ambil bus turun di Bukit Jalil. Setiba di klang,saya menunggu nya.Betul kata pepatah,menunggu itu satu penyiksaan.Jam 12malam baru tiba dirumah selalunya,dan bergilir-gilir dirumah keluarga saya atau mertua.Rumah mertua dengan rumah saya sangat dekat,5 minit sudah sampai.Jam 12malam ahad la suami pulang ke Johor semula.bus terakhir untuk kami,sehingga sudah kenal dengan pekerja kaunter,cuma telifon untuk tiket.

 ini la bus causeway label depan selalu Larkin-Klang 
cop yang dalam kupon senyum bulat
:)
*gambar dari google


Selepas dua bulan berkahwin kami di khabarkan berita gembira. Alhamdulillah kami di kurniakan cahaya mata seawal ini.Memang tiada perancangan untuk kearah itu.Bagi kami itu adalah rezeki kami terima seadanya.Syukur pada Ilahi,mana tahu anak akan mendekatkan kami untuk tidak berjauhan lagi.Saya sehingga 6 bulan mengandung masih berdaya naik turun bus berjumpa suami tersayang.Kami bergilir-gilir balik.Pemeriksaan anak juga saya bersendirian,bila kena masa sahaja ada suami teman. Halangan keluarga ada juga,kerisauan apa akan terjadi dalam perjalanan. Alhamdulillah saya tidak mengalami masalah semasa mengandung,ligat seperti biasa.Alahan juga tiada.

 sudah lapan bulan ketika ini
*gambar menang untuk majalah PA&MA

Syukur kehadrat Ilahi,persiapan menunggu kelahiran zuriat yang tercinta selesai sampai ke minggu ke 40.Jangkaan bersalin 12.11.10,tapi tiada tanda apa-apa lagi dan suami sudah mengambil cuti pada minggu ini.Masih berjumpa doktor bagi pantauan saat-saat akhir.Lebih dua hari,terase perit-perit dan signal yang diberi darah sedikit,almaklum anak yang pertama, kalut dan tertanya-tanya itu ke tandanya.Terus bergegas ke UMRA Shah Alam.Bukaan telah 4cm.sakit sampai ke malam,malam sampai ke pagi subuh.Terima kasih suami dan keluarga yang banyak memberi semangat dari malam kepada saya untuk menanti kelahiran yang dinantikan. Lama cubaan bersalin normal sehingga bukaan 8cm,bayi tidak turun lagi.

Hanya pada Mu Ya Allah saya bermohon mudahkan lah. Jam 12.30tengah hari saya di tolak ke bilik pembedahan.Tawakal,doktor kata saya telah cuba dan bukaan ada tetapi bayi tidak turun ke laluannya. Saya akhirnya pasrah.Alhamdulillah 2.09 petang hari ahad lahirlah Muhammad Azfar Hadiff B. Mohamad Azhar,berat 3.67kg. Selepas dipindahkan ke wad,saya sedar cepat dan memang sudah bersedia mahu menyusukannya.Persediaan semasa mengandung untuk menyusukan anak telah saya tanam di dalam hati.Memang pada mula agak susah disebabkan baru selesai pembedahan, jururawat tunjuk ajar kepada saya cara menyusukan.Bukan senang nak aplikasikan yang telah kita baca dan belajar rupanya. Ujian dan halangan halus yang kita tidak sedar akan berlaku juga.

ciuman pertama buat anak saya

Azfar terkena juga kuning.Tertewas juga akhirnya dengan cakap-cakap orang sekeliling untuk mengunakan susu formula,campur air kosong,air kundur. Oh hanya Allah sahaja tahu apa yang saya rasa. Saya tahu bukan itu penyelesaiannya,tetapi mulut bagaikan terkunci untuk berkata tidak. Mujurlah seketika sahaja,lebih kurang 2 kotak percubaan S26 yang diberikan dr UMRA itu sahaja digunakan dan saya masih berusaha pump susu sedaya mungkin. Selepas itu,tidak mahu beli susu tin atau apa sahaja jenis berkaitan.Semasa dalam pantang,tragedi hari ke 7,tempat jahitan itu berair. Hanya Allah saja yang tahu bagaimana rasa nya.Saya bertawakal dan bermuhasabah diri,mungkin ini penghapus dosa-dosa saya yang lalu.Berulang ke hospital sepanjang tempoh pantang dan akhirnya kering sendiri.

 hantar suami pulang di pintu sahaja
*dalam pantang

Cubaan berkongsi sedikit pengalaman dalam penyusuan anak saya Muhammad Azfar Hadiff tidak seberapa ini,berbanding dengan orang lain. Kadang-kadang apabila hujung minggu dengan masa yang singkat,suami hanya dapat berjumpa kami sekejap sahaja. Memang masa sangat cepat berlalu sudah tiba jam 12malam ahad,saya mesti sedih dan menangis bila suami mahu pulang. Suami memang akan pulang setiap minggu,tapi saya tetap sedih. Sungguh rapuh hati ini untuk berjauhan, lagi bertambah sedih bila sudah bergelar mama. Azfar Hadiff juga macam-macam ragam bila abahnya balik.Dia akan berjaga sampai ke pagi bukan menangis,tapi tahan mata tidak tidur.Tidak tahu la firasat sahaja atau kebetulan,tetapi setiap minggu Azfar begitu,menjadi rutin mingguan die pula.
 
Saya mengambil keputusan untuk berpindah dan mengikut suami ke Johor. Antara tempoh perletakan jawatan saya selama 3 bulan,saya merulang alik ke Johor untuk mencari kerja. Bus menjadi pilihan lagi,Azfar hadiff 4bulan ketika itu.Azfar ditinggalkan sementara pada abah,mak dan angah. Berat hati ini bila tiap kali berbuat demikian,lagi lagi Azfar menyusu badan. Pemergian dengan niat untuk bersama suami dan anak kelak.Cekal meninggalkannya selama 3 hari dan stok susu memang sudah tersedia.

Barang untuk bekalan seperti beg ais,botol,pump,gabus ais semua nya memang wajib dibawa.Barang untuk penyimpanan susu lebih banyak dari barang lain,tetapi puas.Pertama kali mengepam didalam kenderaan bergerak seperti bus bagi saya adalah agak rumit.Selalunya saya akan mengambil tempat duduk yang satu penumpang sahaja (single seat) supaya tidak mengganggu orang disebelah.Saya mengunakan pump jenis Madela Mini E. Boleh digunakan bateri dan elektrik. Bateri saya telah siap pasang yang baru,dan bermula sesi mengepam saya berselubung dengan kain penyusuan yang saya jahit sendiri. Bunyinya boleh tahan kuat,dulu di pejabat,hampir semua tahu saya sedang mengepam. Sampai digelar,"mesin rumput da bunyi da.Semua itu kenangan dan saya tidak kisah dan tidak ambil hati.

 bunyi bising tapi sayang sangat dekat pump ini

Pengalaman pertama,mengepam di dalam bus adalah saya berasa pening yang teramat sangat. Saya berase pelik,selalu tiada masalah pening menaiki kenderaan. Apabila berhenti pam, setengah jam kembali normal semula. Saya gagahkan juga untuk mengepam,dengan makan susuatu dan tidak memikirkan pening itu,tetapi memang pening.Berdenyut-denyut. Minyak angin juga saya sapukan. Berhenti di kawasan rehat,saya turun untuk muntah,nasib kena pada masanya. Mungkin disebabkan tidak stabil atau proses mengepam perlu fokus. Adakah ibu yang lain juga merasa benda yang sama dalam situasi ini?.Saya berfikiran begitu sahaja,mungkin ada yang rasa. Makan semula dan sembung mengepam dalam keadaan bus berhenti.Alhamdulillah banyak macam biasa 9oz sekali pump. Botol yang saya gunakan selalunya terus 9oz,tidak perlu merenyah bertukar botol.Keadaan kawasan tempat duduk perseorangan adalah terhad,penuh dengan barang di kaki juga.Habis posisi terbaik saya cuba dapatkan untuk berasa selesa. Sesudah mengepam,ada yang bertanya,bunyi apa tu?,buat apa tu?saya cuba menjawab dengan baik dan meminta maaf jika mengganggu tidur mereka.Lega apabila mereka faham.

 2 buger menjadi pilihan makanan dalam bus

Siap dilabelkan,dan simpan didalam beg beku yang terdapat beg-beg ais,saya berasa lega.Nasib perjalanan mengambil masa 5 jam sahaja,maka susu dalam keadaan selamat dan proses mengepam saya lakukan hanya dua kali sahaja ketika mula naek bus dan 3 jam kemudian. Sampai di rumah terus dibekukan didalam peti sejuk.Bila nak pulang ke Klang,memang berat,tetapi saya puas.Ini semua rezeki Azfar Hadiff. Stok untuk 3 hari saya membawa pulang menaiki bus,bayang kan 9oz sekali pump. Sehari saya mengepam 7kali dan mencuba nasib dan temuduga selama tiga hari,jumlah susu yang dibawa 200oz lebih siket pump kadang-kadang. 

Suami akan bantu untuk membawa gabus ais yang dipenuhi dengan susu,naik ke atas bus dan diletak di tempat paling hadapan. Ais ketul juga ditambah sedikit di dalam gabus serta beg-beg ais lagi menambah berat kotak gabus itu.Suami saya akan memberitahu pemandu untuk tumpang sehingga sampai dan apa isi dalam gabus itu supaya berhati-hati jika terbuka atau sebarang kemungkinan berlaku. Pemandu juga tersenyum bila mengetahui isi dalam gabus itu,sebab jika mereka tidak diberitahu,kebiasaannya barang besar akan disuruh letak di bonet bawah bus. Gabus ais ini tidak bole,dikuatiri cair disebabkan panas keadaannya. Suami saya selalunya meletakan gabus ditempat kelendan atau pembantu bus,supaya senang untuk turun nanti dan saya masih boleh memantau gabus bernilai itu. Bila sampai di Klang,abah akan menunggu saya bersama Azfar Hadiff,bagaikan luruh jantung bila Azfar terus mencari-cari sesuatu dan ingin menyusu.Terima kasih Abah,tolong angkat stok susu turun dari bus.Banyak gambar tidak sempat di ambil disebabkan tangan sudah penuh dengan barang.

Menggunakan pengangkutan awam seperti bus,perlukan kesabaran dan persediaan yang rapi sedikit.Apabila sudah merasa dari pengalaman, persediaan rapi seperti membawa bekal makanan yang berkhasiat dengan cukup,mengepam sekali sebelum menaiki bus,alatan pump perlukan bekas sementara berhentian di kawasan perhentian untuk basuh,lebih baik membawa botol dari plastik simpan susu,extra beg ais jika susu banyak untuk dibawa,seluar extra takut-takut susu tertumpah semasa mengepam,dan memakai pakaian gelap .Saya berulang selama tempoh 3 bulan itu,turun ke JB beberapa kali masih pening apabila mengepam,mungkin dalam keadaan bergerak.Alhamdulillah kini saya berada di Johor,mengikut suami tersayang,tetapi masih mencari pekerjaan yang sesuai. Azfar Hadiff kini 8bulan 2minggu,masih menyusu dengan saya.Alhamdulillah.Sokong dari suami,keluarga insyallah meneruskan usaha saya untuk menyusu Azfar Hadiff sehingga 2 tahun.insyallah.

mama sayang azfar hadiff


2 comments:

  1. terharu sungguh baca entry ila nih.. walaupun pnjg tapi kite khatam baca heheh ;)

    ila mmg kuat semangat.. entry nih WAJIB dibaca azfar bila besar nnti. besar sekali pengorbanan mamanya :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih farah bace semua..
    :D
    kita pn x sangka kita leh tulis panjg mcm nie ngn ayt karangan gini..hehehe..
    ermm..perasaan bercampur baur..time tulis!
    jd mama memg kene kuat semgt.semua wanita begitu.
    farah nanti pasti same..nak yg terbaek untuk anak2.
    terkilan siket terbg gk sedikt susu tin..
    x pe..bljr dr kesilapn.
    kite doa farah cpt2 merase jd mama..amin.

    ReplyDelete